Marcel Oranjegekte en wansmaak: Nederland anno 2014
Bij de Jumbo in Amsterdam-Zuidoost werd de hele soepzooi in nog geen twintig minuten samengevat: commercie + oranjegekte + wansmaak = Nederland anno 2014. En tel daar gerust even alle media bij op. Het NOS Journaal en Radio 1 voorop, want die stonden hijgerig vooraan om Roy Donders, ‘de stylist van het Zuiden’, te vragen om iets te duiden wat niet uit te leggen was.
Het nieuws was dat klanten van supermarktketen Jumbo die genoeg zegels hadden gespaard, een code hadden ingetoetst en daarna een afhaalbewijs hadden ontvangen, hun ‘juichpak’ – een door Roy Donders ontworpen oranje pyjama – konden afhalen. Roy Donders en zanger René Froger waren met een dubbeldekker gekomen om die gebeurtenis op te leuken.
„Oh, ik had dit succes echt niet verwacht”, zei Roy tegen de verzameling journalisten, waarna die van de NOS er kritisch inging met de vraag of er niet veel meer juichpakken gemaakt hadden moeten worden. Maar Roy had het succes niet zien aankomen.
„Echt niet.”
Zanger René Froger wist wel hoe het kwam, die dacht: het komt door mij en door niemand anders. Hij beklom het podium en zong het van de Jumbo-commercials bekende lied ‘Juich voor Nederland’, alles met een zelfvertrouwen alsof daar niet René Froger, maar Mick Jagger stond. De man leefde in een bel: die was vier dagen achter elkaar toegejuicht door een Arena vol feestvarkens en hij ging een film maken, als dat een commercieel succes wordt denkt hij ook dat hij kan acteren.
Zoals Roy Donders ondertussen dacht dat hij een echte ontwerper was, terwijl hij toch echt alleen maar de pyjama opnieuw had uitgevonden. Ze juichten hem toe en konden niet wachten tot ze hun juichpak aan mochten trekken.
Iemand van de Jumbo, hij droeg een oranje pak, ging wijdbeens voor ons staan en zei dat we een bijzonder volk waren. We – de journalisten – noteerden het zonder vragen, het was na alles wat we gezien hadden ook gewoon waar. Daar ging de dubbeldekker met de zanger en de stylist weer. Op weg naar de Jumbo in Tilburg, ons in verwarring achter latend.
Een paar honderd meter verderop werd even later het nieuwe stadsbestuur van de hoofdstad voorgesteld. Ze waren er speciaal voor naar de gewone mensen toegekomen, maar de mensen toch niet naar hen. Ze stonden nog liever in de rij voor de Jumbo, met hun coupon voor een oranje pyjama met glitters.
Dit artikel is verschenen in de nrc.next van vrijdag 13 juni 2014 op pagina 2
Geen opmerkingen:
Een reactie posten