vrijdag 20 juni 2014

NV-A? Nu duidelijk: fascistoïde!

Ja, ik heb doelbewust fascistoïde gebruikt!  Al ben ik geen groentje maar wel GROEN (-links) Bundnis/Die Grünen stemmer, toch zou ik "in " het EP voor Guy Verhofstad kiezen.  Dat de NV-A nu zich aansluit bij de ECR verbaasde mij helemaal niet. In tegendeel, dat had ik voorspeld!  De NV-A en hun electoraat zijn anti-Europeanen en feitelijk neo-fascisten al beweren zij van niet.

Tegelijk was het vandaag in de Belgische Kamer van volksvertegenwoordigers de "eerste dag", waarbij per kiesdistrict (?) eerst een "Ad random" commissie gekozen werd om bezwaren na te kijken en te beoordelen alvorens de gekozen afgevaardigden beëdigd konden worden.  Op zich een democratisch en nobel idee dat- volgens mij - een wassen neus is. Hoe kan je in enkele uren al die bezwaren onderzoeken??? En ja, zoals in het kiesdistrict Brussel-hoofdstad bleek, waren diverse klagers "blijkens" zelfs onbestaande spookfiguren. Toch, en daarmee eens met Groen/ECOLO, zijn onregelmatigheden in een toch modern westers land - dat beweerd België toch te zijn - pijnlijk.  Maar gezien de percentages (of letterlijk 2200+ stemmen of zo) in Brussel die de zetelverdeling onveranderd zal laten zou ik ook niet "Allah, soit, het zij zo" denken en mij dus zoals groen "onthouden".  

Erg jammer vond ik het wel om slechts 3 volksvertegenwoordigers van de Belgische Kamer de eed in de DRIE landstalen te horen afleggen (in die eerste 2 van de 6 door de VRT uitgezonden sessies) en, wel goed dat mijn Groen afgevaardigde Koen in Nederlands en Frans de eed aflegde I.pv. Alléén in Nederlands (Vlaams) of alleen in Frans (Waals).  Aber, Koen... Die Grūnen sind ja auch wichtig.  Und damit wieder zurück nach Europa:  of je nu gemeenteraadslid, provincie bobo of kamer of senaat's lid bent; uiteindelijk ben je -gelukkig- geheel afhankelijk van Europa!

I know, in other countries you can take the outh ONLY in one language! Sure! But in Belgium you CAN do it in the 3 languages. 
Niet dat ik Phillip De Winter met zijn eed aan het Vlaamse volk - lollig? Nee, een gotspe - eer wil aandoen (De Leeuw komt voor De Winter alphabetisch) ik zou die eed in het Duits, (=geldig!) Italiaans, Arabisch (=niet mijn! maar vele Belgen hun moedertaal) en dan in NL en Frans (en als de voorzitter mij zou laten uitspreken) ook nog in de overige mij machtig zijnde talen uitspreken.  En voor de gelegenheid zou ik dan die eed in alle overige europeesche talen instuderen!!!  Oh ja... Na 43 jaar in NL ben ik nog steeds Belg maar feitelijk wereldburger die zijn Belgisch paspoort alleen voor een neutraal - niet nationaal - Europees paspoort wil inleveren. :)
En dus zeker niet voor een neo-drittes-Reich fascistoïde Vlaams paspoort! :D 

Ja, ik moest er vaak om lachen, mijn vader zei geregeld : "Och, der lopen meer zotten los dan dat er vast zitten; behalve in Geel!" En sinds november 1986, vaders overlijden,  vraag ik mij geregeld af hoe hij over mij zou denken. ;)  maar ik wéét één ding zéker: hij zou zijnen kop is krabbe en zegge: "ja c'est... Manneke, daar moet ik is een paar daagskes over prakizeren (=nádenken) zenne!"  En dàt heb ik ook van mijn vader. :D  ;) 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten