zaterdag 4 oktober 2014

SWEENEY TODD Steven Sondheim door "NDRLNDSE OPERA"

Kon. theater CARRÉE Amsterdam, ook nog op Za. 4 okt. 20:00 




Na broadway in 1981, weer gezien. En dat was geen plezant weerzien.  Natuurlijk, het is geen klucht- maar thriller-musical.  Tenminste, dat is de bedoeling toch!  Voor operapubliek en -colleagae was het eerder een ergernis-musical. :(  Het enige dat overeind bleef in dit wanstaltig gedrocht was Sondheim's muziek aan zich en de "verduiveld" ingenieuze teksten.

Ik heb in een inmiddels ver verleden 1975-81, criticasters van Operette vereniging Thalia Amsterdam die "onze" voorstelling gingen vergelijken met die van de Nederlandse Opera Stichting wel eens verweten echt oneerlijk te zijn.  Natuurlijk zijn de - vaak wereldberoemde - solisten en het koor van de Nederlandse Opera niet te vergelijken zoveel klasses beter!  De koekoek!  En ja, mijn decor en belichting (met dank aan diezelfde Nederlandse Opera voor het uitlenen van een vrachtwagen belichtingsapparatuur tegen verzekeringskosten) waren wel opvallend ongewoon voor een amateur-gezelschap, maar echt niets vergeleken met dat decor van de Nederlandse Opera.  Ja, weer de koekoek, de prijs van alléén een Parijs salonstelletje in acte 2 was ongeveer het dubbele dat ik tot mijn totale beschikking had voor 5 aktes.    En als ik naar een amateur - minimal- low budget voorstelling kijk vergelijk ik ook wel!  En heel vaak tot mijn genoegen constaterend dat met nagenoeg niks, maar wel slimme, creative inventiviteit, wéér blijkt dat een kaal plankier met aanduidingen die tot de verbeelding spelen, alles is wat je nodig hebt!
Deze inleiding is niet om "mijn" verleden in de schijnwerpers te zetten, maar voor wie mij niet kent te behoeden voor domme reacties. ;)
Een paar jaar geleden was er een "concertante" uitvoering van Sweeney.  En hoewel ik de muziek en "songs" weldegelijk bijzonder vind, ben ik niet gaan "luisteren".  Sorry, Bernstein's West Side Story "hits" kan je, en heb ik, grijsgedraaid.  Sondheim's Sweeney heeft geen "music for the millions hits" maar zoals in meerdere musicals en sommige opera's gewoon een heel goed verhaal met de daarbij heel passende muziek. :)

Het is theatertechnisch gezien een héél moeilijk stuk als je elke scène wilt visualiseren.  De Broadway productie was gewoon verpletterend.  Maar toen ik het stuk las en afvroeg hoe ik dit stuk betaalbaar op toneel zou zetten... bleef mij maar één mogelijk over: met filmprojectors, Reiche & Vogel projectoren in een soort Josef Svoboda LATERNA MAGICA (@1953!)  Toen allemaal onbetaalbaar!  Maar nu, met de huidige videoprojectoren en computer apparatuur eigenlijk relatief simpel. :)
Carré, met slechts 8 min. vertraging gaat het doek op....  Nou, dat is géén open doekje dus! :(   Maar, okay, ik denk het te snappen : één voor één zullen de locaties onthuld worden. :)  emmm... Nee! Ergens kreeg je een glimp van de Pie-shop en stief tijdje daarnaa - niet naast te kijken - gingen met véél geritsel en gedoe uiterst langzaam - waardoor een heel stuk dialogen je ontgaan -  de verhullende tenten de toneelkap in om het ALLERLELIJKSTE decor ooit in mijn 50 jarig toneel bestaan te zien! Werkelijk:  als er een "commisie kunst & cultuur respect" zou bestaan, zou ik nu onmiddellijk een klacht ingediend hebben! Het gaat nog veel erger worden dus, maar het zien heeft zoveel maagzuur bezorgd dat ik er niets meer over wil zeggen! :(

Pijnlijk.... Éen van mijn oud collega's, voor het eerst in "Kiss Me Kate" Deutsche Oper Am Rhein, Düsseldorf-Duisburg, 1974-75,  staat in de hoofdrol en mijn hele "Memory" aan hem teniet te doen.  Zangers kunnen in tegenstelling tot balletdansers (soms) nog tot ver in de AOW leeftijd doorgaan.  Maar soms moet iemand zeggen: "DOE DAT NIET, stop asjeblieft!"  :(
Dan hebben we de 2e hoofdrol : Sanne Wallis de Vries. Ik had bij Pauw of Tan late night wel iets opgevangen: dat ze Cockney Engels moest doen.  En verhip, vanavond begreep ik waarover het toen ging. :)  Ja, ik ben dol op cockney, en het klonk héél overtuigend!  En na alle heel sterke kopspijkers imitaties is dit weer eens iets anders! :) Maar dan klinken de eerste hogere noten en al heb ik géén absoluut gehoor, ik zat gelukkig op rij 12 en niet op staanplaats ergens,mijn broek zakte spreekwoordelijk van mijn gat af terwijl mijn Italiaanse instap schoenen uitfloepten wegens de teenkromming. :(
Nee echt, dat er met zendermicrofoonversterking gewerkt wordt, is voor mij überhaupt geen "no-way!" In tegendeel! Maar als er nog eens "versterkt" VALS gezongen wordt.... :(  maar ook de ensembles!  Dan was alles weer tégen de toon, dan schoot er één uit en verdomd - zowat- iedereen volgde! :(
Okay, genoeg maagzuur!  Ook regisseur Marcel Sijm die ik persoonlijk wegens zijn "homosLijmhumor" erg mag :D ... Doe dat nou niet meer!  

Tot slot: Gaan of niet gaan?  Als u geen verstand van zingen heeft, het allemaal wel een leuk avondje uit lijkt... Ga dan maar.  Na de pauze waren er nogal wat lege plaatsen in Carré, maar terwijl aan het slot het doek viel werd er enthousiast gefloten en geapplaudisseerd, en na de eerste bijrollen vlogen de ene na de andere (nitwit?) recht om als een voetbalstadion wave heel Carré staand te krijgen. :/. Hans en ik hebben niet geapplaudisseerd en hebben als eersten met nog wat "bekenden" de frisse lucht aan de Amstel opgezocht. ;) 
voor verdere data: www.nederlandsereisopera.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten