donderdag 15 juni 2017

Jesse Klaver en ik :) en anderen :(

Op 12 jun. 2017 om 23:31 heeft Jesse Klaver <jesseklaver@groenlinks.nl> het volgende geschreven:

      
Beste Daniel,

Ik baal ontzettend. Het is niet gelukt de onderhandelingen met VVD, CDA en D66 uit het slop te trekken. Alle partijen hebben daar de afgelopen dagen ontzettend veel in geïnvesteerd, maar de afstand bleek niet te overbruggen. Voor GroenLinks is het onderscheid tussen economische migranten en mensen die vluchten voor oorlog en geweld essentieel. Zij die vluchten voor oorlog en geweld hebben recht op bescherming en opvang.
...(...)...  
De conclusie is daarom dat we elkaar niet hebben kunnen vinden. Dat is ontzettend jammer. Maar wat ik eerder zei, herhaal ik nu: we willen graag regeren, maar niet tegen elke prijs. Wij willen een verandering tot stand brengen. En altijd de mens blijven zien achter het beleid. Op migratie konden de vier partijen elkaar niet vinden. Maar ook op klimaat en ongelijkheid was de afstand nog altijd groot.
Hoe de formatie nu verder gaat weet niemand. Of er nou een meerderheidscoalitie komt of een minderheidskabinet, een kabinet met of zonder GroenLinks: wij blijven constructief samenwerken om meerderheden te vinden voor onze plannen. Wij blijven samen met jou werken aan verandering. Daarover snel meer.

Jesse  <<

Daarop ben ik onmiddellijk "in de pen gekropen"  en een uur later, 13 juni 0:33, verzond ik mijn reactie >>

Beste Jesse,
Jammer dat de informatie weer gestrand is, maar ontzettend blij met het waarom. Als ik ergens bang voor was, was het vooruitzicht dat je "noodgedwongen" toch zoveel water in de wijn zou doen als minderheid van de beoogde formatie dat ik aan je zou gaan twijfelen. 
Liever GL in - als het kan constructieve - oppositie, dan regeringsgeil opportunisme.  

Het argument "het land moet geregeerd worden" kennen we allang zoals met de val van het kabinet Den Uil waarna Jan Terlouw met die drogredenering bleef zitten. En bij de volgende verkiezingen letterlijk genadeloos afgestraft werd.  En IMO destijds met Terlouw en D66 en hiervoor met Samson en PvdA ook echt terecht!  Het inleveren van de inkomensafhankelijke ziektekostenverzekering "omdat er nou eenmaal geregeerd moest worden" in een coalitie, was in mijn perceptie handjeklap, koehandel.  En wat vluchtelingen, zelfs economische vluchtelingen betreft, geen handjeklap, "mensen-" koehandel.
Mijn respect èn versterkt vertrouwen,
met vriendelijke groet,
Daniel.
 <<

Een door mij ge-retweette:
Tineke Ceelen (@Tinekeceelen)
13-06-17 13:30
Jesse Klaver verdient lof, in plaats van hoon, voor rechte rug en ruggengraat. Vrij zeldzaam anno 2017. twitter.com/Leolucassen/st…

Ik was natuurlijk héél benieuwd naar de reacties uit politiek Den Haag, de media èn de social media, met name de one-line tweets.

Politiek Den Haag:  Dat er hoongelach van Geert Wilders en teleurstelling van VVD-CDA-D66 zou komen, verwachtte ik.   Maar voorzover de korte wandelgang interviews bij NOS journaal en Nieuwsuur niet uit de context gehaald zijn, was ik dan weer niet teleurgesteld maar verbaasd, soms verbijsterd zelfs. Verbaasd (of toch niet) over Rutte en Buma, verbijsterd over Pechthold.  "Kom oo zeg, je moet je verantwoordelijk opnemen!"  EXCUSE me?  Net zoals Jan Terlouw destijds neem ik aan?  (Zie hierboven in mijn antwoord aan Jesse)

Rt: Wil Eikelboom (@wileikelboom)
13-06-17 10:34
Als iemand iets uit te leggen heeft vandaag dan is het @APechtold, die kennelijk akkoord is met NL inzet voor migratiedeals.
Jan Eikelboom (@janeikelboom)
13-06-17 00:02
D66 stemde nu blijkbaar wel in met de Turkijedeal, vorig jaar wilde Pechtold daar nog vanaf parool.nl/binnenland/pec… #formatie

En ook was ik hoogst verbaasd over het interruptie optreden van Lodewijk Ascher in de 2e Kamer.  Dus Asher zou niet zoals Klaver struikelen over het vluchtelingen punt en met de andere 3 tot zaken gekomen zijn? Omdat hij en Samsom die Turkije "deal" bekokstoofd hebben. Of heb ik het verkeerd begrepen of heeft de NOS die interruptie toch onmerkbaar buiten de context uitgezonden? :/. Overigens vond en vind ik die Turkije deal, één van de laatste PvdA zetten, óók iets  waarvoor ik als PvdA kiezer ze zou afstraffen; zoals dus daadwerkelijk gebeurd is.  Dat Asher na die kolossale veeg uit de pan zich behoorlijk van eventuele regeringsdeelname afzijdig houdt, ook na de eerste mislukking op 15 mei, kan ik billijken. Maar dan nu wèl met "dedain"Jesse Klaver de oren willen wassen omdat Jesse die Turkije deal al niet te vertrouwen vind laat staan zoiets met Libië, Egypte zou vertrouwen, dat vind ik echt misplaatst van Asher.

Tweet van Groen Links:
Klaver tijdens het #formatiedebat: Het gaat erom dat vluchtelingen in de praktijk de bescherming en opvang krijgen die ze nodig hebben.

Ik kan al de "exacte" uitspraken met KPN tv wel urenlang gaan opzoeken maar ik ben geen journalist en dat gaat mij nu net te ver. Misschien doe ik het later in een follow-up alsnog. 

Media/TV

Verbijsterd was ik ook van de - redactionele? - vragen die in en door @JinecLive aan Klaver gesteld en doorgedramd werden.  Er werd al geconstateerd dat Jesse in den Haag  al zeg maar  "als stoute jongetje in de (informatie-) klas" was, zeg maar "de zwarte piet" toegeschoven kreeg. (Weer zo'n mooi voorbeeld van al "ééuwen oude" Nederlandse cultuur die zwarte piet zo genaamd juist héél lief vindt!) Maar nu werd Jesse door Jinek in mijn perceptie uitgelokt om toch boos te worden.  Gelukkig was er ook politiek NOS  commentator Joost Vullink die IMO een evenwichtig, objectief (voor zover dat bestaat) commentaar leverde.

Twitter, RT (=gedeeld)
Rt: Zahra Boufadiss (@ZahraBoef)
13-06-17 18:36
Maar iedereen is dus boos omdat Klaver zich aan zijn verkiezingsbelofte houdt?

Uiteraard had ik bewondering voor Jesse's brief, interviews en uitleg in de 2e Kamer waarbij hij  het verdomde - keer op keer - om wie dan ook aan te wijzen als "schuldige" van de mislukking.  En, telkens weer stelde hij dat het niet in zijn aard was om "boos" te zijn.  Maar ik vraag mij af hoe hij zich aan het einde bij Jinek voelde. Ik was in ieder geval plaatsvervangend boos! En ben blij dat ik niet aan die tafel zat.  Maar ja, ik ben Belg en zoals een "discussie" in het Vlaams Parlement waarbij Jef Van Damme, SP.A "door het lint gaat" omdat Vlaams Blelanger Dominique Lootens-Stael alsmaar one-liners vanuit zijn stoel roept zoals wat later in Jinek vertoond werd, ben ik dan ook geneigd om te gaan roepen: "Jinek zwijgt! Houdt uw klep, laat Jesse uitpraten en zit niet continu "hypothetische" stellingen er door te jassen! Zwijgt, houdt nu's uwen bebbel en luístert in plaats van uw e/o redactie gelijk te willen halen! Tais-tu" :D  Ik merkte net dat ze voer heeft gegeven aan rechts WNL en c.s. :"Jinek pakt Klaver keihard aan!" vond ik op zoek met Google naar het Jinek Logo. Eva bedankt! :(

Overigens @Jesse, misschien moet je maar eens Het Vlaams Parlement of De Federale Kamer in Brussel via Villa Politica van één (VRT) volgen als er heikele onderwerpen op de agenda staan. Dit was echt geen uitzondering hoor.  Ik volg normaal gesproken alle plenaire of specifieke kamerdebatten en P. enquêtes in Den Haag integraal. En het komt regelmatig voor dat nog effe een ristretto ga maken om niet in te slapen.  Maar bij die middagen bij Villa Politica heb zelden een cafeïne shot nodig!  En wat Eva betreft... ik zou haar voortaan rechts laten liggen. :D

En dan de tweets:  die kwamen vooral naar aanleiding van bij Jinek. De bagger van rechts Wij "WAKKER"  NL, verbaasde mij niet in het minst. En hoewel ik al jaren niet meer inga op de vaak bijna fascistoïde kretologie omdat welk argument, welke feitelijkheden je ook aanvoert, de reacties meestal nog dommer, nog lager, nog kwetsender zijn. Toch heb ik naast mijn opinie over  @JinekLive  ook  enkele personen mijn mening gegeven om niet te zeggen beschaafd de kast uit geveegd.  Gelukkig was ik niet de enige die plaatsvervangende schaamte had met die schaamteloos reactionaire tweets zoals ik hier tussendoor en hierna geplaatst heb en op Twitter ge-retweet heb.  

RT: Jan Muijtjens (@JanMuijtjens)
13-06-17 22:54
Willen PvdA en D66 mensen die GroenLinks nu wegzetten dit even lezen! #mensenrechten ook in moeilijke kwesties fd.nl/economie-polit…

Schaamteloos reactionair klinkt misschien als een pleonasme omdat reactionair ook schaamteloos is, maar ik kan het niet anders uitdrukken. ;)

Rik de Jong (@Jongderik)
13-06-17 22:34
Klaver zegt eigenlijk dat VVD/CDA/D66 minderwaardige mensen zijn die gemeen zijn voor vluchtelingen. Alleen hij deugt. #Jinek

Mijn antwoord, want dàt kon ik niet zonder repliek voorbij laten gaan:

Daniel De Leeuw (@danielmclion)
14-06-17 07:12
Fact check: klaver "zegt eigenlijk" is dus NIET! DeLeugenRegeert weer met @Jongderik ! Schaam je met je "hypothetisch" zwartmakend gelul! :( twitter.com/jongderik/stat…

Nog één antwoord van mij op iemand anders

Daniel De Leeuw (@danielmclion)
14-06-17 07:16
Hou toch op met uit je nek te lullen, achterlijke gladiool. :D twitter.com/palders3/statu…

Mijn conclusies:  
Ook Jinek schermde met : "85% van de GroenLinks achterban is boos op Jesse"  Waar komt dat getal in no-time vandaan??? Uit iemands dikke duim vermoed ik.  In ieder geval heb ik op Twitter géén GL-er gevonden die boos is op Jesse omdat hij zijn verkiezingsbelofte nakomt. In tegendeel!  De publieke opinie wordt in zo'n geval zoals gewoonlijk geuit in hoongelach en valse verdachtmakingen uit de reactionaire hoek!  
D66 met Pechtold is nu van mijn nummer twee, van het erepodium  gedonderd. 
Lodewijk Asher die ik nog enig goodwill gaf kan met de hele "partij van de asociaalsten" bij eventueel komende verkiezingen volledig van de kaart geveegd worden.
Dat Marc Rutte graag Minister President wil blijven snap ik, en ook dat hij dan -noodgedwongen- GroenLinks erbij wilde hebben. Maar ook zijn reactie in het NOS Journaal vind ik onbegrijpelijk. Hij wist toch donders goed op 15 mei waar het Jesse Klaver om ging, toch? En had hij dan verwacht dat Jesse nu opeens de boot niet zou willen missen en wel overstag zou gaan??? Duidelijk meer regeringsgeilheid dan stuurmanskunst!  
Wat Buma betreft: "die zit met een groot ei" zeggen ze in Antwerpen. Want hij "zit" tussen wal en schip (en durft niet te bewegen)! Premier Buma met alles wat enigszins links is, 7 partijen, een minderheidskabinet leiden (of lijden) dat gedoemd is op de minste linkse eisen te vallen, of toch met PVV in zee gaan, of, nieuwe verkiezingen?! Dat laatste geldt natuurlijk ook voor Marc Rutte.

De Facto is er IMO zonder GL geen meerderheid kabinet denkbaar tenzij de herhaaldelijk herhaalde verkiezingsbeloften verbroken worden. SP schuift niet bij VVD aan, D66 niet met CU en niemand met PVV.

Ik vermoed dat er achter de schermen al koortsachtig naar nieuwe verkiezingsbeloften gezocht wordt. Want dàn zal één ding duidelijk zijn: de kiezer zal vooraf of een links of een rechts kabinet willen en IMO partijen die zich niet uitspreken voor een vooraf gedefinieerd regeringsakkoord voorstel afstraffen zoals Simson die destijds haaks tegenover Rutte in de strijd stond en nog geen week na de verkiezingen al handjeklappend met Rutte een regeerakkoord sloot. En nee, das ni plezant! ;)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten