woensdag 19 maart 2014

AllerHande, magazine èn inmiddels goed kookboek!

Nee, ik vond die allerhande van Albert Heijn zo'n dikke10-15 jaar geleden nog hollansche flut!  En dan kwamen ze nog wel met onbestaande recepten voor de nog minder bestaande zogenaamde Vlaamsche Hachee.  Ja akkoord, iederéén in Holland kende Vlaamsche Hachee van diverse blik merken.  Maar geen Belg laat staan Vlaming kent het, herkent het, en afgezien van een hongerige dakloze of straathond, Belgen zeiden toen:"der is toch gienen hond die dà got eten?!?"  

Vlaamse mosselen! Pardon?  Met AH mosselgroenten??? Prei, ui, wortel, selderie. .???  Ja, mèt -dure- DeVos & Lemmens mosselsaus, (voor de NL markt bedacht/gemaakt) D&L is inderdaad Belgisch (of Vlaams voor de NV-A ers) èn maakt heerlijke sauzen en Belgian Pickles!   Maar, prij is sowieso bij mosselen uit den boze!  No way!  In prei zitten bepaalde stoffen en enzymen (=net als Bio-Tex) die eiwitten afbreken. En mosselen zijn puur eiwit! 

Net vers uit Bangkok na 6 weken in 2005, met het -overigens door een Belg in Bangkok geschreven en gestichte- Blue Elephant kookboek èn kookschool voor SAS Hotels, en andere Thaise boeken en DVD's zag ik weer bepaalde "Echt Thaise" recepten in Allerhande waarvan mij de broek afzakte.

En last but not least, stonden er later ook echt typische Italiaanse recepten: men neme spaghetti (AH, 500 gr) .... AH Bolognesesaus (potje 400gr) en ja, er was nog een gebruiksaanwijzing om gehakt "rul" te bakken :( 

Op alle bovenstaande voorbeelden heb ik AH geschreven.  En nee, nooit wat van gehoord.  Maar.... Yep, ze luisteren/lezen weldegelijk!  De mosselgroenten waren in no time zonder die ellendige prei!  De wortel (die ook niet Vlaams is) maar wèl een zoeter tintje geeft en met een pepertje in België hier en daar als "al Espagnoles" geserveerd word, verdween ook!

Maar de afgelopen tijd, zeg maar laatste jaar, zie ik hoe langer hoe meer recepten waarbij ik denk: "hé... Dat moet ik eens probreren!" Of, jawel: "Juist! Zó zou het moeten!" :)  Met andere woorden:  of MIJN receptuur e/o kritiek wel of niet meegenomen is, is onbelangrijk.  Feit is wel dat Allerhande nu met recepten aankomt waarbij IK denk: had ik kunnen schrijven/wou dat ik het bedacht had.

Chapeau Allerhande! :) Ik blijf alles kritisch volgen en feedback geven en, als er een feitelijke nonsense reclame over z.g. wegens zachte winter vroege asperges (uit de kas!) zal ik niet mijn mond houden en als eerste het bericht delen met "Wat een onzin!!!" Maar, ere wie ere toekomt! :) En dan zeg ik het óók! :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten