dinsdag 25 maart 2014

De tweets vliegen me om de oren... :D ;)

Ambetante twitteraars.

Nee, da's geen gezever!  Ik volg iets van 3 dozijn kranten en gazetten.  Bij voorbeeld Le Monde èn Le Monde Diplomatique, om één van de Franse kranten naast Le Figaro, Le Parisien en natuurlijk AFPresse te noemen. Daarnaast volg ik De Morgen, De Standaard en Het laatste Nieuws/de Nieuwe Gazet omdat ik als Belg in exil wèl wil weten wat de beschaafde pers schrijft èn hoe de Vlaamse lezer "zogezegd" denkt.

Toegegeven, La Stampa is nogal saai en Il Messagero nogal uitbundig over moord en doodslag, maar, ik wil wèl de overstromingen in Roma en de stormen in Pésaro ook als ik in Amsterdam of elders ben, van nabij volgen.  ;) Overigens, ik lees natuurlijk óók de tweets en meestal de persoonlijke link van politici overal ter wereld.  Maar die van Beppe "5 stelle" Grillo in het bijzonder omdat die (waarschijnlijk) niet door een gosth writer geschreven zijn, in tegenstelling tot Barak Obama.

Ik geniet van de flauwe kul die Oe24.at over met name Wenen en Oostenrijkse politieke schandalen uitserveert, en nadat ik de SüdDeutsche Zeitung achter mijn kiezen heb vermaak ik mij met de altijd treffende politieke cartoons uit de Frankfurter Algemeine, die overigens over innovatie e.d. soms heel interessante stukken heeft. Ondertussen heb ik wel 24 tweets van Die TagesZeitung ontvangen over Belijnse zaken en, jawel, een update (lees scheet) over een verdwenen vliegtuig of een medaille of een ontsporing in de VS of zo.

Nah, de Huffington Post tweets zijn genoeg om een idee te hebben en de Washington Post en NY-Times berichten de wereldse en Amerikaanse zaken.  Omdat het omschakelen in 12 talen niet meer gaat zoals het tot 5 jaar geleden ging, lees ik dan The Guardian die net als Al-Jazeera met opmerkelijke, vaak onverwacht interessante onderwerpen komt.   Om in het Engels te blijven èn mijn tranende ogen rust te geven is het dan tijd om eerst EuroNews, dan Russia Today en CCTV  te bekijken.
 Maar om 13:00 schakelt de tv naar het Journaal op Één en dan naar het RTBF Journal op TV5 Monde en toch effe nog naar de RAI alvorens ik weer automatisch bij het Vragenuurtje van de 2e Kamer of De Wetsstraat beland.
 Dan is het tijd voor een goeie ouwe op 13th Street met Columbo of Murder She Wrote of een LAW & ORDER /CSI en natuurlijk om 16:00 THE SHIELD.

Ondertussen wacht de héle NRC-Next op mij en heb ik naast alle Facebook berichten en reacties of likes nog een stroom van tweets.  Wat zeg ik?  Een overstroming van tweets!  Okay, ik deel volgens sommige Facebookers ook te véél berichten met politieke inslag. Maar dat effe terzijde, ondertussen krijg ik REtweets... :(  Hallo!  Al die kranten en omroepen hebben sowieso behalve hun standaard / BREAKING news waarop ik geabonneerd ben, ook een sport, lifestyle, ..... Rubriek die ik dus NIET wil. Wat doen bijv ARD, ZDF (als ergsten)  retweeten ze BIJNA allemaal hun  ......Sport!
Kan je nagaan hoe het op zondag voetbal of de Sochi olympische spelen ging! Ik overdrijf niet; 10.000 tweets op één dag! Jawel, soms lijkt het wel geschreven radio: "ja, ja, ha, Ooooh...... Net naast. Bayern-hanover nog steeds 0-0! " Elke medaille werd zowel door de algemene bron getweet en vervolgens werd hun ...sport en ... BREAKING  geretweet, en vervolgens werden al die tweets NOG eens door al die anderen ge-her-Re-tweet!!!  Nee, geen gezever!  Goud, zilver, brons èn de 4e plaats heb ik ehhh... 1000x op Twitter, 100x op Facebook en tig x op Google+ en andere media toegestuurd gekregen. :( (sommigen met dáárvan weer een e-mail!)

Met regelmaat krijg ik in de kroeg het verwijt dat ik aan (social) media verslaafd zou zijn.  Al dat gechat.. .??? Nou nee, helemaal niet.  Ik chat überhaupt niet, zend 1-3 sms-jes in de drie maanden. Maar jaaaa... Ik wil wel wéten wat er in de wereld gebeurt!  Want ik lees ook The Bangkok Post als het daar oproer is en rond 5 december. :)
Maar opmerkelijk genoeg, in de kroeg hoor ik dan: "Ja, ik zag op ..... / In de krant stond..... " (de Telegraaf, oh ja... Lees ik ook in Café 't Pleintje) half begrepen berichten of alleen de koppen die vaak het artikel NIET omvatten.
Tja.... dàn houd ik mijn mond.  Anders ben ik eigenwijs of op zijn Antwaarps "nen zieverair" !  :D
Dank u voor het lezen van dit gezever! Graag een reactie! ;) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten