zondag 27 oktober 2013

Zwarte Piet is heilig! :/

Ik hou niet zo van citaten, maar mijn man, Hans Nieuwenhuis heeft me afgelopen dagen een paar keer aan een uitspraak van Francois Mitterand herinnerd


"Le nationalisme, c'est la guerre."


Dat was welliswaar in een pro Europeese Unie context, macro politiek dus.  Maar het gaat feitelijk om het "eeuwen oude" ik-hij, wij-zij denken.  Ook een soort van traditie die maar door blijft zieken.  En, zodra er iets tegen zit, economisch -sociaal - persoonlijk, als een virus infectie in alle heftigheid uitbreekt.

  In de hele zwarte Pieten discussies ging het in zeker 90 % niet om de vraag of blanke meester - zwarte knecht nog wel zou kunnen, maar uitzonderlijk of het een tradie of folklore is die IMO echt niet meer verdedigbaar is, en al helemaal niet over feitelijkheden.  Na Pauw en Witteman heb ik meer dan 700 reacties voorbij zien komen èn allemaal ook gelezen! . (Zie mijn eerdere blog) Het duurde nog een uurtje of zo eer de "werkelijkheid" van de woede uitgekristalliseerd was :  ZIJ willen ONS feestje kapot maken.  -  het moet niet gekker worden - laten ze oprotten!   

En plots is het "ONZE cultuur, ONZE tradities - het hoogste goed - dat ZIJ (die anderen) willen vernietigen."   Ik ben het ontelbaar vele malen in die reacties en op mijn stukjes tegengekomen. In het begin hier schreef ik dat ik niet zou van citaten hou. Dat komt doordat ik nogal wat citaten in mijn zelfstudie naar fascisme en extreem rechts in Europa ben tegengekomen, en die mij niet meer loslaten.  

In 1987 (?) gebruikte Jean-Marie Le Pen in Nice exact dezelfde woorden in het Frans.  Mijn vraag wie ZIJ dan waren werd niet beantwoord, maar in de hele campagne context ging het blijkbaar om "la gauche". Maar mijn retorische vraag of het toeval was dat Göbels exact dezelfde woorden gebruikte in 1937 om de massale boekverbrandingen op de universiteiten te starten werd zelfs breeduitgemeten ter herinnering gebracht "dat er wel eens eerder heel wat kristal in de straten lag." Pardon??!  Ja hoor!  Ik begreep de "tussen de lijnen" maar al te goed.  En in een waarschijnlijk unieke e-mail kreeg ik nog terug dat "als het mij als pédé niet aanstond, er tig anderen, vrais Français, waren die ons appartement maar al graag wilden hebben om Nice van 2 linkse flikkers minder te hebben. "  (*)


Ongetwijfeld, al die schreeuwers op Facebook zullen die woorden niet bewust gekozen hebben wegens huns historische impact.  In tegendeel zelfs, ben ik bang.  Van enig historisch of geschiedkundig bewustzijn zal geen sprake zijn, of hooguit misschien wel een belletje zonder klepel rinkelen.  Net als bij de toenmalige Vlaams Blok slogan "Eigen volk Eerst".  En ja, het klopt "dat waren andere peren"... En de economische crisis in 1930, 1987 en 2008 waren totaal verschillende appels.  Klopt.  Maar toevallig is het "wij - zij denken" juist in economische bange dagen van alle talen en gezindten.  Toeval?  


P.S. :  natuurlijk zijn er ook heel wat citaten te vinden die helemaal geen bittere klank hebben en helemaal niets mis mee is.  Ik gebruik ze niet graag, ik doe zelf uitspraken die best geciteerd mogen worden. :)

(*) ik weet niet of ik" die" e-mail of "dat" bericht op usenet nog heb.  Waarschijnlijk wel!  Ik heb vanaf 1983 alle Mijns inziens belangrijke berichten bewaard. Eerst op 3 1/2 " soft floppy, dan op 2 1/2 hard flop....  Inclusief eigen onzin, er liggen in de bankkluis unieke stukken voor de latere geschiedenis. :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten