dinsdag 22 maart 2011

Het ware verhaal van Mozes bij de Rode Zee. ;)

Toen ik in 1979 in Beersheva was, ja de laatste plaats voor de Sinaï woestijn, waar alle immigranten een verplichtte "inburgeringscursus Ivriet" ondergingen, kwam Jiddische humor te sprake. Zo opperde ik - in onwetendheid? - dat het mij opgevallen was dat er nooit grappen over de Talmud oftewel het oude testamen verteld werden. Onze moppentapper zei: da's logisch, daar valt ook niks lolligs van te maken. Maar dat neemt niet weg dat er discutie bestaat over de ware historie! Zo heb je bijv. het verhaal van de vlucht uit Egypte. Dat van die opening van de rode zee gelooft eigenlijk niemand. Maar hoe zijn ze - de vluchtende Joden - dan wel de Rode zee over geraakt? Met een brug natuurlijk! Let me tell you the truth! (vrij bewerkt door ondergetekende omdat het toch al van 1979 geleden is. Hoewel... ik twijfel nu aan het jaartal. Maar dat mag de witz niet drukken)

>> Mozes met het joodse volk, achterna gezeten door egyptenaren, staan plots voor de rode zee. Links, rechts, nergens een mogelijkheid om het beloofde land te bereiken. En Mozes ziet in de verte achter zich stofwolken opkomen van de egyptenaren met paard en wagen - of opgevoerde kamelen, daar is men nog niet over uit.
"Godve#domme!!!" zegt Mozes, in wanhoop. Daarop onsteekt er zich een heftig onweer. Mozes kijkt op en ziet: twee zwarte wolken splitsen zich, gepaard gaande met heftige donder en bliksem. En dan, aus dem Blauen hinein, verscheint God hemzelf en donderderd tegen Mozes: WAT ZEIDT GIJ DAAR? (of DAARNET, daar zijn de historici het nog niet over eens) En Mozes schrok: "Oh Jeetje!!!," Slaakte Mozes uit tewijl hij op de knieen viel. God mompelde iets van "die is zijn tijd weer te ver vooruit" of zoiets want daar zijn de historici het nog niet over eens, en God vroeg: "Waaron hebt gij mij ... "aangeroepen" daarnet?" Mozes antwoorde in verwarring: "OMG!," (of zoiets want daar zijn de historici het nog stééds niet over eens) "weet U dan niet dat de egyptenaren ons op de hielen zitten en wij hier voor de zee staan?" God keek ff bedenkelijk en mompelde "alsof ik een glazen bol heb" (of zoiets; maar dáár zijn de historici nog niet over uit) en vervolgde: "Ja, en???" Mozes stamelde: "Waarom is er hier geen brug of zo? Ik ben al dagen onderweg.." en God onderbrak hem: "Gij hoeft alleen maar te vragen!" En God wees met zijn linker jat naar beneden en "Pwoeff!" wees met zijn rechterhand (of rechter hand, maar daarover is de Nederlandse Taalunie het weer niet eens) opzij en "Whoefffff" in de verte verscheen een stenen brug. Maar Mozes staat stomverbaasd te kijken. Want voor hem was op die eerste "pwoef" (of woef of fwoef, maar daarover hoeft niet gezeikt te worden) een brug van papyrus verschenen! Dus Mozes heeft een paar keer heen en weer gekeken en richt zich tot God: "Godallemachtig wat moet ik nu hier met een papieren brug en een stenen brug mijlen verderop???" God keek schaapachtig... of sracastisch maar daarover... nou om het verhaal kort te houden, God zeide: "Denkt gij dat ik jou en de (nu twijfel IK weer of het wel kudde was... 't was in 1979 toen Begin net 1 dag PM was...)enfin : God zeide dus, hij zei: "Wat? Vertrouwt gij niet op mij??? Denk gij dat Ik voor Ullie een waardeloze brug zo toveren?!" (N.B. er wordt nog heftig gediscussiert door de geleerden of God het woord "toveren" wel gebruikt zou hebben. Maar dat terzijde! Emmmmm.... waar waren we nou? Ah ja!
Mozes draaide zich om en riep: "Okay gang! Letz take ze bridge!" (Maar dat weet ik niet zeker meer want het was Engels met een zwaar Ivriet-Duits akzent!) En God bulderde: "Hoooo goochemerd! Als "IK" in jouw plaats was, zou ik me het leplazerus rennen naar die stenen brug!"

P.S.: Het schijnt dat er ook sprake kan zijn van een Roest Vrij Stalen i.p.v. stenen brug! Maar naar verluid waren die historici min of meer gebonden aan Thyssen-Krupp)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten